Thursday, November 11, 2010

Viva Fuel Efficiency

Korang tau tak berapa sen korang spend untuk satu kilometer perjalanan korang?

Aku punya Rm 0.10 sen sekilometer.

Efisen tak?hu2. Di zaman minyak harga tinggi melampau ni harusla guna kenderaan yang jimat minyak.

Disebabkan aku selalu ulang alik dari Serdang ke Shah Alam, so aku telah melakukan satu kajian kes tak rasmi untuk tau kecekapan enjin Viva melahap dan mencerna petrol untuk menjana tenaga yang menggerakkan kereta termasuk aku sekali ke destinasi.


K, first thing first.
1. masa indicator minyak tu start kelip@menyala, korang terus isi minyak sampai fuel tank. Viva punya tank Rm51 jer +-
2. tekan batang reset trip kat meter korang untuk jadikan '0' balik.
3. korang lenjanla kete tu g mana2pun sampai indicator tu kelip@nyala balik.
4. ambil bacaan trip korang. aku punya hari tu 490.6 km. so 491 la
5. Rm51/491=0.10. so, dari situ, boleh disimpulkan aku hanya bayar 10sen je untuk gerak satu kilometer. murah kan3?


nanti aku wat 2 kali lagi untuk validate result ujikaji aku ni.


korang tryla buat kalau nk tau kecekapan minyak kete korang. selamat mencooba

Update 22.11.10
Hari ni aku isi lagi minyak full tank.
Rm50/398Km=Rm0.13sen/seKm
Kali ni perjalanan aku tak jauh macam yang sebelum ni. maybe kali ni aku selalu tekan minyak melampau2 kot.
Kita tengok last result/value nanti

No comments:

Post a Comment